Do budowy chodników i ścieżek rowerowych w Polsce wykorzystuje się zarówno kostkę brukową, jak również mieszanki bitumiczne (asfaltowe). Do ich wykonania konieczne jest wykorzystanie odpowiednich typów kruszywa.
Chodniki i ścieżki rowerowe to
dzisiaj niezbędne elementy infrastruktury, z których korzystają piesi oraz
rowerzyści. Aby takie ciągi komunikacyjne spełniały swoją funkcję, konieczne
jest wykonanie ich z właściwych materiałów. Do tego celu konieczne są kruszywa
– podstawowy materiał budowlany.
Koska brukowa i mieszanki
mineralno-bitumiczne
W roli chodnika i ścieżki
rowerowej najczęściej występuje kostka brukowa, której główną zaletą jest jej
niska cena, a także łatwiejsze wykonawstwo i naprawy w przypadku pojawienia się
miejscowych uszkodzeń.
Chodniki wykonane z kostki
zapewniają komfort użytkowania, jednak nie można powiedzieć tego o ścieżkach
rowerowych zrealizowanych z tego materiału. Główne minusy kostki to wtedy
mniejszy komfort jazdy oraz niższy poziom bezpieczeństwa ruchu, zwłaszcza na
mokrej nawierzchni, co może powodować większe ryzyko poślizgnięć.
Z tego też względu inwestorzy
coraz częściej decydują się na skorzystanie z alternatywnego rozwiązana –
chodników i ścieżek rowerowych z mieszanek mineralno-bitumicznych. Mieszanki te
zapewniają większą przyczepność także podczas deszczowej czy śnieżnej aury, są
przy tym bardziej komfortowe w jeździe na rowerze – są jednolite i gładkie.
Dodatkowo, mogą one zabezpieczać przed przerastaniem chwastami, co dotyczy
niewłaściwie wykonanych nawierzchni z kostek brukowych.
Do wykonania każdej z tych
nawierzchni stosowane są odpowiednie kruszywa, których właściwy dobór pozwala
na uzyskanie najlepszych parametrów technicznych.
Kruszywa na chodniki i
ścieżki rowerowe
Kruszywa to materiały sypkie,
które stosowane są jako surowiec budowlany już od wielu lat. Także są one
powszechnie wykorzystywane do budowy ciągów komunikacyjnych.
Aktualnie kruszywa to szeroka
gama różnych materiałów do wyboru. Zaliczają się do nich nie tylko kruszywa
naturalne, pochodzenia mineralnego, jak również kruszywa sztuczne, które
dodatkowo poddawane są procesom obróbki dla uzyskania pożądanych właściwości.
Co więcej, w użyciu znajdują się także kruszywa organiczne, które powstają z
tworzyw sztucznych.
Powyższe rodzaje kruszyw
dostępne są w różnych frakcjach, czyli rozdrobnieniach do wyboru. Dodatkowo,
posiadają one różne właściwości wynikające z konkretnych parametrów
technicznych danego materiału. Są one dobierane indywidualnie do danej
inwestycji.
Kruszywa używane są również do
wykonania chodników i ścieżek rowerowych. Do tego celu najczęściej wybierane są
mieszanki kruszyw, w tym także specjalne mieszanki mineralne z przeznaczeniem
na ścieżki.
Mieszanki te najczęściej
bazują na:
- dolomitach
- kwarcytach
- wapieniach
Mieszanki te używane są zarówno
do wykonania podbudowy chodników i ścieżek, aby nadać im właściwą bazę. Również
wykorzystywane są one do tworzenia nawierzchni – kostek brukowych oraz mas
bitumicznych.
Dla uzyskania najlepszych rezultatów
konieczne jest dobranie takich kruszyw, które będą pozwalały na uzyskanie
właściwej trwałości, odporności, a także komfortu użytkowania nawierzchni.
Podbudowa z kruszywa –
stabilna podstawa dla chodników i ścieżek rowerowych
Kluczowe w realizacji chodników
i ścieżek rowerowych, zarówno z kostki brukowej, jak i z mas bitumicznych, jest
przygotowanie odpowiedniej podbudowy. Ma ona na celu stworzenie stabilnego
posadowienia dla nawierzchni.
Na podbudowę chodników i ścieżek
rowerowych stosowane są właściwie rozdrobnione kruszywa, stanowiąc odpowiednią
podstawę do wykonania trwałego ciągu komunikacyjnego, który będzie mógł
posłużyć na lata. Najczęściej są to kruszywa o frakcji 0-31,5 mm tworzące
warstwę grubości około 15–20 cm. Są to kruszywa żwirowo-piaskowe i łamane,
chociaż stosuje się też podbudowy betonowe.
Mieszanki kruszyw są wtedy
odpowiednio stabilizowane przez ich mechaniczne zagęszczanie. Pozwala to na
podwyższenie odporności nawierzchni na nadmierny ciężar, na przykład na
okazyjną jazdę, parkowanie samochodów.
Wszelkiego rodzaju oszczędności
na kruszywie, w tym na jego rodzaju oraz na grubości podbudowy, mogą skutkować
w szybszym zniszczeniu się chodnika, ścieżki rowerowej.
Kruszywa przy produkcji
kostki brukowej i mas mineralno-bitumicznych
Kruszywa wykorzystywane są także
do produkowania materiałów nawierzchniowych na chodniki i ścieżki rowerowe – do
kostki brukowej oraz do mas mineralno-bitumicznych.
Najczęściej wykorzystywanym
kruszywem budowlanym jest żwir i piasek, które pozwalają na wykonanie kostek
brukowych betonowych. Do mas mineralno-bitumicznych również stosowane są
odpowiednie gatunki piasku i grysu, które tworzą tradycyjny beton asfaltowy, na
przykład o uziarnieniu AC 11 S lub AC 8 C. Wykorzystuje się także inne
mieszanki, na przykład mastyksowo-grysowe, na przykład SMA8 lub SMA11.
Podsumowując, kruszywa posiadają
bardzo szerokie zastosowanie przy realizacji ciągów komunikacyjnych, w tym
chodników oraz ścieżek rowerowych. Wykorzystywane są przy realizacji podbudowy,
a także do produkcji samej nawierzchni – kostki brukowej, mas bitumicznych. Bez
właściwie dobranych kruszyw chodniki i ścieżki dla rowerzystów mogłyby szybko
ulec zniszczeniu i przestać spełniać swoją funkcję.