Kruszywa wymagają odpowiedniego transportu. W tym celu stosuje się transport drogowy oraz kolejowy.
Ten drugi, chociaż ma swoje ograniczenia, jest w wielu przypadkach znacznie tańszy od wykorzystania samochodów.
Branża kruszyw działa prężnie na
terenie całego kraju. Pomimo tego pojawiają się lokalne niedobory wynikające z
braku konkretnych złóż kruszyw. Duże zapotrzebowanie na piasek, żwiry, a także
innego rodzaju kruszywa powoduje zatem konieczność dobrania optymalnych metod
transportu tego typu surowców.
Transport kruszyw – drogowo i
kolejowo
Kruszywa najczęściej
transportowane są z wykorzystaniem dwóch typów transportu – transportu drogowego
oraz transportu kolejowego. Transport wodny, który stosowany jest w innych krajach,
w Polsce praktycznie nie posiada udziału. Każdy z tych typów transportu posiada
swoje zalety i wady, które należy wziąć także pod uwagę przy jego zamawianiu.
Według statystyk przewozy
towarów w Polsce realizowane są przede wszystkim w oparciu o transport
samochodowy. Szacuje się, że jest to aż 3/4 wszystkich przewozów. Udział
transportu kolejowego to około 14 proc.
Tak niski wynik transport
kolejowego w przewozie towarów wynika w szczególności z ich zróżnicowania.
Niektóre rodzaje towarów najlepiej przewozi się samochodami – dotyczy to
towarów wymagających szybkiego dostarczenia do odbiorcy, towarów, które muszą
być przewożone w odpowiednich warunkach, a także na krótszych dystansach.
Przeszkodą jest także brak rozwiniętej w całym kraju sieci torów kolejowych, co
także ogranicza udział przewozów kolejami w transporcie towarów.
Wśród towarów, które najczęściej
transportowane są koleją, znajdują się różnego rodzaju kruszywa, czyli sypkie
materiały o szerokim zastosowaniu w budownictwie i w innych branżach. W
transporcie kolejowym przewóz kruszyw wraz rudami metali posiada aż około 27-28
proc. udziału, zaraz po transporcie węgla kamiennego, brunatnego, ropy naftowej
oraz gazu ziemnego.
Transport kruszyw kolejami ma
swoje uzasadnienie zarówno ekonomiczne, jak również środowiskowe. Eksperci
wskazują, że jego rozwój jest w tej branży szczególnie istotny.
Dlaczego warto wybierać
transport kruszyw kolejami?
Transport kruszyw odbywający się
kolejami jest korzystnym rozwiązaniem. Stanowi on atrakcyjną alternatywę dla
transportu drogowego pod kilkoma względami.
Najważniejsze zalety
transportu kruszyw kolejami:
- zmniejszenie kosztów związanych z transportem – największe
oszczędności przynosi transport na odległości powyżej 200-300 km
- niższe zatłoczenie dróg, a tym samym niższe
ryzyko poważnych wypadków drogowych
- większa ochrona środowiska – zmniejszenie
konsumpcji paliw, ograniczenie emisji dwutlenku węgla oraz trujących gazów
Oczywiście, w tym przypadku
transport kolejowy musi być wspierany transportem drogowym ze względu na
konieczność dowozu ładunku do rampy przeładunkowej, a następnie do końcowego
odbiorcy. Nie zmniejsza to jednak efektywności tego typu transportu.
Główne niedogodności
transportu kolejowego kruszyw
Oczywiście, transport kolejowy
kruszyw posiada także określone niedogodności, które powodują, że nie zawsze
jest on optymalnym rozwiązaniem.
Głównym problemem jest w tym
przypadku sieć kolei na terenie Polski. Koleje znajdują się głównie na
obszarach silniej zurbanizowanych i nie docierają do mniejszych miejscowości.
Konieczne jest wówczas stosowanie dodatkowego transportu samochodowego.
Dodatkowym minusem jest ograniczona
przepustowość magistral, co powoduje, że czas oczekiwania na transport może się
wydłużać.
Ponadto, transport kolejowy nie
jest opłacalny na wszystkich odległościach. Według badań prowadzonych przez
ekspertów, jest on najbardziej opłacalny przy przewozach odbywających się na dłuższych
dystansach. Najkorzystniejszym cenowo rozwiązaniem jest realizowanie transportu
kolejowego na odległościach wynoszących ponad 200-300 km.
Warto jednak przeprowadzić
kalkulacje indywidualnie, aby określić opłacalność transportu kolejowego przy
przewozie kruszyw na określonych trasach.
Firmy sprzedające kruszywa
coraz częściej oferują transport kolejowy
Aktualnie coraz więcej firm zajmujących
się sprzedażą kruszyw decyduje się na udostępnianie swoim klientom opcji transportu
kolejowego, który realizowany jest na terenie całego kraju.
Transport kolejowy wybierany
jest wtedy przede wszystkim przy większych zamówieniach, gdy na teren budowy
czy też w inne miejsce ma zostać zamówiona większa ilość kruszyw – piasku,
żwiru, kamienia łupanego różnych typów.
Sprzedające kruszywa firmy mogą
wówczas zająć się formalnościami związanymi z realizacją transportu, a także
mogą zapewnić swoim klientom kompleksową obsługę związaną z całym przewozem z
wykorzystaniem transportu kolejowego, a także wspomagającego go transportu
drogowego – aż do konkretnego miejsca dostawy.
Podsumowując, transport kolejowy
to korzystny wybór dla przewozu kruszyw, zwłaszcza na większych odległościach.
Wspierany przez transport drogowy pozwala na uzyskanie znacznych oszczędności
związanych z przewozem piasków, żwirów oraz innego rodzaju kruszyw stosowanych
w różnych dziedzinach przemysłu.