Budowa jezdni jest wieloetapowym procesem, który musi spełniać również odpowiednie wymagania pod kątem formalnym.
Jak przebiega budowa jezdni krok po kroku?
Jezdnia jest elementem drogi, który przeznaczony jest
do poruszania się po nim pojazdów kołowych. Jezdnia może składać się z jednego
pasu ruchu albo też może posiadać ona kilka pasów ruchu.
Dzisiaj cała Polska objęta jest siecią dróg jednojezdniowych,
dwujezdniowych, a także posiadających większą liczbę jezdni. Stale realizuje
się także nowe inwestycje infrastrukturalne tego typu.
Z czego zbudowana jest jezdnia?
Jezdnie posiadają wielowarstwową budowę. Każda warstwa
posiada przy tym określone znaczenie i jest istotna dla powodzenia inwestycji.
Warstwy jezdni – od nawierzchni:
- warstwa ścieralna – jest to warstwa, po której poruszają się samochody,
najczęściej wykonana jest z masy mineralno-bitumicznej, inaczej asfaltowej
(MMA), ale spotyka się także jezdnie wykonane z betonu
- warstwa wiążąca – znajduje się pod warstwą ścieralną, ma ona
na celu przeniesienie nacisku, który pojawia się przy obciążeniu nawierzchni
podczas jazdy samochodów, warstwa ta ma duże znaczenie dla trwałości jezdni
- warstwa podbudowy asfaltowej – warstwa ta stanowi element
nośny jezdni – wykonana jest z masy mineralno-bitumicznej
- podbudowa zasadnicza – wykonana jest z kruszywa, które ma na
celu stworzenie fundamentu dla całej konstrukcji drogi
- warstwa stabilizowana cementem – jest to ostatnia warstwa
drogi, która jest także najgrubsza, do tej warstwy zalicza się także warstwa
mrozoochronna, która odpowiada za właściwe zabezpieczenie jezdni przed
czynnikami atmosferycznymi, a także dodatkowo pełni funkcję drenażu
W zależności od kategorii ruchu, drogi mogą posiadać
różne proporcje powyższych warstw. Najważniejsze znaczenie przy projektowaniu
konstrukcji drogi posiada natężenie ruchu oraz podłoże, na którym ma być ona wykonana.
W konkretnych miejscach jezdnie są także odpowiednio wzmacniane, na przykład w
rejonie przystanków autobusowych.
Budowa jezdni – etapy
Aby kierowcy mogli pojechać jezdnią do celu, konieczne
jest wykonanie niezbędnych prac – od uzyskania właściwych opinii, poprzez
przygotowanie projektu i otrzymanie pozwoleń. Budowa jezdni to także szereg
prac budowlanych, na których chcemy skupić się tutaj bliżej.
Budowa jezdni odbywa się w kilku różnych etapach, które
następują po sobie. Prawidłowe przeprowadzenie każdego z tych etapów umożliwia
stworzenie trwałej, wytrzymałej nawierzchni jezdni, która będzie mogła służyć
na lata.
Etapy budowy jezdni:
- prace przygotowawcze
- roboty ziemne – wykopy
- przygotowanie nasypów
- profilowanie powierzchni
- zagęszczenie gruntu
- wykonanie podbudowy
- kładzenie nawierzchni
Czym konkretnie są powyższe rodzaje etapów budowy
drogi? Poniżej prezentujemy dodatkowe informacje o ich realizacji.
Prace przygotowawcze
Zanim rozpocznie się budowa drogi, konieczne jest
zrealizowanie określonych prac przygotowawczych. Posiadają one bardzo duże
znaczenie dla trwałości i wytrzymałości nawierzchni drogowej.
W ramach prac przygotowawczych wykonuje się:
- usunięcie warstwy próchnicy (humusu) na wyznaczonym obszarze
– przy tworzeniu nowych nawierzchni betonowych
- skruszenie starej nawierzchni drogowej – w przypadku
wykonania remontu drogi
W przypadku realizacji drogi na nawierzchni żwirowej
albo żużlowej nie ma potrzeby usuwania starej struktury. Może ona posłużyć jako
podbudowa dla nowej nawierzchni.
Roboty ziemne – wykopy
Kolejnym etapem jest wykonanie niezbędnych robót
ziemnych, czyli wykopów pod konstrukcję drogi. Na tym etapie konieczne może być
także usunięcie niepotrzebnych mas ziemnych pozostałych po wykopach.
Przygotowanie nasypów
W zależności od miejsca realizacji drogi konieczne
może być także przygotowanie nasypów. Nasypy pozwalają na wykonanie jezdni w
tych miejscach, w których pojawiają się naturalne różnice w wysokościach
terenu.
Profilowanie powierzchni
Po przeprowadzeniu powyższych prac ziemnych następuje
etap przygotowania korpusu drogi, czyli stworzenie podbudowy pod drogę.
W ramach tych prac przeprowadza się profilowanie
powierzchni, czyli nadanie jej właściwego profilu. Właściwe wyprofilowanie ma
duże znaczenie dla komfortu oraz bezpieczeństwa jazdy.
Zagęszczenie gruntu
Z przygotowaniem korpusu drogi powiązane jest również
zagęszczenie gruntu. To prace mające na celu ustabilizowanie gruntu, które
przeprowadzane są z wykorzystaniem cementu. Dochodzi wtedy do połączenia gruntu
z cementem oraz z wodą.
Zagęszczony grunt pod drogę posiada zwiększoną
wytrzymałość. Jest bardziej zwarty, a także odporny na działanie czynników
pogodowych.
Wykonanie podbudowy
Następnym etapem jest wykonanie podbudowy pod jezdnię,
czyli warstw znajdujących się pod nawierzchnią.
Podbudowa ta przygotowywana jest z odpowiednich typów
kruszyw, na przykład są to mieszanki kruszyw naturalnych łamanych, kruszyw
żużlowych, a także mas, w tym między innymi betonu asfaltowego.
Kładzenie nawierzchni
Ostatni etap prac to wykonanie nawierzchni, na przykład
z mas bitumicznych – asfaltowych. Po odpowiednim związaniu materiałów droga
jest gotowa do użytkowania!