
Jak zbudowany jest i jaki ma przekrój chodnik?
14 listopada 2019
Jakie są rodzaje cementu?
28 listopada 2019Jak zbudowana jest ścieżka rowerowa?

Jak zbudowana jest ścieżka rowerowa?
Ścieżki rowerowe można zobaczyć dzisiaj coraz częściej w różnych zakątkach Polski. Znajdują się zarówno w centrach dużych miast, jak również na terenach zielonych.
Jak dokładnie buduje się ścieżki rowerowe?
Właściwie przygotowana ścieżka rowerowa jest w stanie zagwarantować komfortową, bezpieczną, a często także emocjonującą przejażdżkę na rowerze. Ścieżka w centrum miasta może służyć do łatwego, taniego i ekologicznego dojazdu do pracy, natomiast ta znajdująca się na zboczu góry z pewnością przypadnie do gustu amatorom jazdy downhillowej.
Profesjonalne ścieżki rowerowe budowane są dzisiaj coraz częściej. Czym dokładnie charakteryzują się tego typu ciągi komunikacyjne przeznaczone specjalnie dla rowerzystów?
Profesjonalna ścieżka rowerowa – czyli jaka?
Ścieżka rowerowa przygotowana profesjonalnie musi spełniać określone wymagania. Dotyczy to nie tylko jej umiejscowienia, ale również konkretnej budowy. Musi ona również spełnić właściwe normy.
Cechy profesjonalnych ścieżek rowerowych:
- odpowiednie oznakowanie
- właściwie wyprofilowane zakręty i nachylenia
- dobra widoczność podczas jazdy na rowerze
- zastosowanie odwodnienia
- odpowiedni poziom bezpieczeństwa
- omijanie miejsc o dużym znaczeniu przyrodniczym
- właściwa infrastruktura, na przykład punkty odpoczynku
Oczywiście, w celu zrealizowania nowej ścieżki rowerowej konieczne jest również spełnienie odpowiednich wymogów formalnych.
Skupmy się jednak na kwestiach technicznych, a mianowicie na tym, jak zbudowana jest profesjonalna ścieżka rowerowa.
Budowa ścieżki rowerowej
Aby ścieżka rowerowa mogła zapewnić komfortową jazdę, powinna być ona wykonana z odpowiedniej jakości materiałów.
Właściwie zaprojektowana i wykonana ścieżka będzie mogła dać komfortową, bezpieczną jazdę na różnych typach rowerów – od rowerów górskich z grubszymi oponami aż do rowerów szosowych posiadających węższe opony.
Aktualnie najczęściej spotyka się ścieżki rowerowe:
- ścieżki z kostki brukowej
- ścieżki o nawierzchni bitumicznej – asfaltowej
- ścieżki z kruszyw, w tym głównie z tłucznia
Powszechnie stosowane kostki brukowe, które są tanie i wygodne w realizacji, nie są jednak w stanie zapewnić optymalnego komfortu jazdy. Kostki brukowe posiadają łączenia, które zmniejszają wygodę podróży na rowerze. Dodatkowo, wtedy, gdy pojawia się deszcz, nawierzchnia z kostki brukowej sprzyja poślizgnięciom, dlatego też zmniejsza ona bezpieczeństwo rowerzystów.
Lepszy komfort i bezpieczeństwo jazdy są w stanie zapewnić ścieżki posiadające nawierzchnię bitumiczną – asfaltową. Nawierzchnia ta nie posiada łączeń zmniejszających komfort jazdy, a także cechuje się odpowiednią przyczepnością, dlatego nie sprzyja poślizgnięciom podczas podróży w deszczu. Z takich ścieżek rowerowych mogą korzystać właściciele wszystkich rowerów.
Spotykane są także ścieżki rowerowe z kruszyw, na przykład z kamienia łamanego – tłucznia. Są to ścieżki budowane przede wszystkim na obszarach pozamiejskich. Koszt wykonania takiego typu ścieżki jest niski. Wprawdzie nie zapewnia ona tak wysokiego komfortu jazdy i nie nadaje się dla każdego typu roweru, ale jednak jest dość bezpieczna. Aby ścieżka tego typu mogła spełnić swoją funkcję, konieczne jest jej właściwe odgrodzenie, aby zapobiegać rozsypywaniu się kruszywa.
Z powyższego zestawienia wynika więc, że zdecydowanie najlepszym wyborem do realizacji ścieżek rowerowych jest wariant drugi, czyli ścieżka o nawierzchni bitumicznej – asfaltowej.
Należy jednocześnie wskazać, że aby ścieżka rowerowa tego typu mogła spełniać swoją funkcję, także musi być odpowiednio wykonana.
Rekomendowana konstrukcja ścieżek rowerowych bitumicznych – asfaltowych:
- warstwa asfaltowa o grubości 4 cm po zagęszczeniu – polecane jest zastosowanie mieszanek mineralno-asfaltowych z grysu, betonu asfaltowego o uziarnieniu nieciągłym 0/6 albo z mastyksu grysowego o nieciągłym uziarnieniu 0/4
- stabilizowana mechanicznie, zagęszczana podbudowa wykonana z warstwy 15 cm kruszywa naturalnego, kruszywa łamanego albo kruszywa z recyklingu
- warstwa o właściwościach odsączających posiadająca grubość 10 cm po zagęszczeniu przy gruntach o klasie G1, w przypadku gorszych klas gruntów zaleca się wykorzystać warstwę o lepszej jakości, chroniącej przed przemarzaniem
Duże znaczenie przy budowie dobrej jakości ścieżek rowerowych posiada właściwe dobranie kruszyw. Do realizacji ścieżek stosuje się wszystkie typy kruszyw o różnych uziarnieniach – frakcjach.
Kruszywa naturalne i łupane, czyli piaski, różnego rodzaju żwiry oraz tłucznie i inne łupane kamienie używane są do przygotowania podbudowy, a także do wykonania mieszanki mineralno-asfaltowej, w której mieszanka kruszyw stanowi aż 90-97 proc. masy.
Podsumowując, aby ścieżka rowerowa mogła zapewnić komfortowy, wygodny przejazd dla rowerzystów, powinna być ona wykonana z odpowiednich typów materiałów. Zdecydowanie najlepszym wyborem są ścieżki o nawierzchniach asfaltowych – bitumicznych, które powinny posiadać właściwą podbudowę z kruszyw. Tylko poprawnie wykonana ścieżka rowerowa może służyć rowerzystom na lata!