Ścieżki rowerowe można zobaczyć dzisiaj coraz częściej w różnych zakątkach Polski. Znajdują się zarówno w centrach dużych miast, jak również na terenach zielonych.
Jak dokładnie buduje się ścieżki rowerowe?
Właściwie przygotowana ścieżka
rowerowa jest w stanie zagwarantować komfortową, bezpieczną, a często także
emocjonującą przejażdżkę na rowerze. Ścieżka w centrum miasta może służyć do
łatwego, taniego i ekologicznego dojazdu do pracy, natomiast ta znajdująca się
na zboczu góry z pewnością przypadnie do gustu amatorom jazdy downhillowej.
Profesjonalne ścieżki rowerowe
budowane są dzisiaj coraz częściej. Czym dokładnie charakteryzują się tego typu
ciągi komunikacyjne przeznaczone specjalnie dla rowerzystów?
Profesjonalna ścieżka
rowerowa – czyli jaka?
Ścieżka rowerowa przygotowana
profesjonalnie musi spełniać określone wymagania. Dotyczy to nie tylko jej
umiejscowienia, ale również konkretnej budowy. Musi ona również spełnić
właściwe normy.
Cechy profesjonalnych ścieżek
rowerowych:
- odpowiednie oznakowanie
- właściwie wyprofilowane zakręty i nachylenia
- dobra widoczność podczas jazdy na rowerze
- zastosowanie odwodnienia
- odpowiedni poziom bezpieczeństwa
- omijanie miejsc o dużym znaczeniu przyrodniczym
- właściwa infrastruktura, na przykład punkty
odpoczynku
Oczywiście, w celu zrealizowania
nowej ścieżki rowerowej konieczne jest również spełnienie odpowiednich wymogów
formalnych.
Skupmy się jednak na kwestiach
technicznych, a mianowicie na tym, jak zbudowana jest profesjonalna ścieżka
rowerowa.
Budowa ścieżki rowerowej
Aby ścieżka rowerowa mogła
zapewnić komfortową jazdę, powinna być ona wykonana z odpowiedniej jakości
materiałów.
Właściwie zaprojektowana i wykonana
ścieżka będzie mogła dać komfortową, bezpieczną jazdę na różnych typach rowerów
– od rowerów górskich z grubszymi oponami aż do rowerów szosowych posiadających
węższe opony.
Aktualnie najczęściej spotyka
się ścieżki rowerowe:
- ścieżki z kostki brukowej
- ścieżki o nawierzchni bitumicznej – asfaltowej
- ścieżki z kruszyw, w tym głównie z tłucznia
Powszechnie stosowane kostki
brukowe, które są tanie i wygodne w realizacji, nie są jednak w stanie zapewnić
optymalnego komfortu jazdy. Kostki brukowe posiadają łączenia, które
zmniejszają wygodę podróży na rowerze. Dodatkowo, wtedy, gdy pojawia się
deszcz, nawierzchnia z kostki brukowej sprzyja poślizgnięciom, dlatego też
zmniejsza ona bezpieczeństwo rowerzystów.
Lepszy komfort i bezpieczeństwo
jazdy są w stanie zapewnić ścieżki posiadające nawierzchnię bitumiczną –
asfaltową. Nawierzchnia ta nie posiada łączeń zmniejszających komfort jazdy, a
także cechuje się odpowiednią przyczepnością, dlatego nie sprzyja
poślizgnięciom podczas podróży w deszczu. Z takich ścieżek rowerowych mogą
korzystać właściciele wszystkich rowerów.
Spotykane są także ścieżki
rowerowe z kruszyw, na przykład z kamienia łamanego – tłucznia. Są to ścieżki
budowane przede wszystkim na obszarach pozamiejskich. Koszt wykonania takiego
typu ścieżki jest niski. Wprawdzie nie zapewnia ona tak wysokiego komfortu
jazdy i nie nadaje się dla każdego typu roweru, ale jednak jest dość
bezpieczna. Aby ścieżka tego typu mogła spełnić swoją funkcję, konieczne jest
jej właściwe odgrodzenie, aby zapobiegać rozsypywaniu się kruszywa.
Z powyższego zestawienia wynika
więc, że zdecydowanie najlepszym wyborem do realizacji ścieżek rowerowych jest
wariant drugi, czyli ścieżka o nawierzchni bitumicznej – asfaltowej.
Należy jednocześnie wskazać, że
aby ścieżka rowerowa tego typu mogła spełniać swoją funkcję, także musi być
odpowiednio wykonana.
Rekomendowana konstrukcja
ścieżek rowerowych bitumicznych – asfaltowych:
- warstwa asfaltowa o grubości 4 cm po
zagęszczeniu – polecane jest zastosowanie mieszanek mineralno-asfaltowych z
grysu, betonu asfaltowego o uziarnieniu nieciągłym 0/6 albo z mastyksu
grysowego o nieciągłym uziarnieniu 0/4
- stabilizowana mechanicznie, zagęszczana
podbudowa wykonana z warstwy 15 cm kruszywa naturalnego, kruszywa łamanego albo
kruszywa z recyklingu
- warstwa o właściwościach odsączających
posiadająca grubość 10 cm po zagęszczeniu przy gruntach o klasie G1, w
przypadku gorszych klas gruntów zaleca się wykorzystać warstwę o lepszej
jakości, chroniącej przed przemarzaniem
Duże znaczenie przy budowie
dobrej jakości ścieżek rowerowych posiada właściwe dobranie kruszyw. Do
realizacji ścieżek stosuje się wszystkie typy kruszyw o różnych uziarnieniach –
frakcjach.
Kruszywa naturalne i łupane,
czyli piaski, różnego rodzaju żwiry oraz tłucznie i inne łupane kamienie
używane są do przygotowania podbudowy, a także do wykonania mieszanki
mineralno-asfaltowej, w której mieszanka kruszyw stanowi aż 90-97 proc. masy.
Podsumowując, aby ścieżka
rowerowa mogła zapewnić komfortowy, wygodny przejazd dla rowerzystów, powinna
być ona wykonana z odpowiednich typów materiałów. Zdecydowanie najlepszym
wyborem są ścieżki o nawierzchniach asfaltowych – bitumicznych, które powinny posiadać
właściwą podbudowę z kruszyw. Tylko poprawnie wykonana ścieżka rowerowa może
służyć rowerzystom na lata!