Ścieżki rowerowe są spotykane w polskich miastach coraz częściej. Również realizowane są one w wielu innych obszarach – od małych wsi, poprzez trasy wiodące przez malownicze zakątki o znaczeniu turystycznym, a skończywszy na górskich stokach.
Aby ścieżka rowerowa mogła prawidłowo spełniać swoją funkcję, musi zostać ona wykonana z właściwych materiałów. Szczególnie istotna jest tutaj właściwa podbudowa.
Podobnie jak droga dla
samochodów, także ścieżka rowerowa dla rowerzystów musi być wykonana z
materiałów zapewniających komfortową oraz bezpieczną jazdę. Należy jednak pamiętać
o tym, że duże znaczenie ma nie tylko sama nawierzchnia ścieżki. Równie istotne
jest to, co znajduje się pod nią, czyli jej odpowiednia podbudowa.
Różne rodzaje ścieżek
rowerowych
Ścieżki rowerowe to różnego
rodzaju drogi przeznaczone dla rowerzystów. Aktualnie do ich wykonania stosuje
się kilka typów materiałów nawierzchniowych. Dobór materiału nawierzchniowego
decyduje o jakości ścieżki rowerowej.
Nawierzchnie ścieżek
rowerowych:
- nawierzchnie bitumiczne – asfaltowe
- nawierzchnie z kostki brukowej
- nawierzchnie z kruszyw – tłucznia
- nawierzchnie gruntowe
Z powyższych typów nawierzchni
najlepszymi opiniami wśród rowerzystów cieszą się ścieżki o nawierzchniach
bitumicznych – asfaltowych, inaczej MMA – z mieszanek mineralno-asfaltowych.
Takie ścieżki rowerowe tworzą
gładkie nawierzchnie bez spoin, a także zapewniają właściwą przyczepność dla
ogumienia rowerowego. Można poruszać się po nich na różnych typach rowerów –
miejskich, górskich czy szosowych.
Niestety, w Polsce często
spotyka się nawierzchnie ścieżek rowerowych z kostek brukowych. Chociaż są
tanie i szybkie w realizacji, to jednak są także mało komfortowe i mogą być
niebezpieczne podczas jazdy w deszczu – są bardziej śliskie.
Na ścieżki rowerowe na łonie natury
najczęściej stosuje się nawierzchnie z kruszyw lub po prostu odpowiednio
utwardzone nawierzchnie gruntowe.
Jednak, jak zostało wspomniane
wcześniej, sama nawierzchnia rowerowa nie jest decydująca o jakości ścieżki.
Również bardzo istotne jest wykonanie warstw znajdujących się pod nią.
Budowa ścieżek rowerowych –
warstwy
Ścieżki rowerowe posiadają
warstwową budowę. Właściwa podbudowa znajdująca się pod nawierzchnią ścieżki
pozwala na nadanie jej właściwej stabilności, co jednocześnie poprawia jej trwałość
i wytrzymałość.
Gdy ścieżka nie będzie posiadała
odpowiednio przygotowanej podbudowy, w takim przypadku może ona bardzo szybko
przestać spełniać swoją rolę. Nawierzchnia może się zapadać, niektóre kostki
mogą zacząć wystawać poza powierzchnię, co może także znacznie zmniejszać
bezpieczeństwo jazdy na rowerze.
Ścieżka rowerowa o
nawierzchni asfaltowej powinna składać się z poniższych warstw:
- warstwa asfaltowa o grubości 4 cm
- stabilizowana mechanicznie, zagęszczana
podbudowa z kruszyw o grubości 15 cm
- warstwa odsączająca z kruszyw o grubości 10 cm
Na wierzchnią warstwę polecane
jest wykorzystanie mieszanek mineralno-asfaltowych z grysu, betonu asfaltowego
o uziarnieniu nieciągłym 0/6 bądź też z mastyksu grysowego o nieciągłym
uziarnieniu 0/4.
Warstwa podbudowy najczęściej
tworzona jest z kruszywa naturalnego, kruszywa łamanego albo kruszywa z
recyklingu. Do tego celu stosuje się żwiry, tłucznie, grysy, które posiadają
zróżnicowane uziarnienie – frakcję. Zastosowanie takiej podbudowy stabilizuje
powyższą warstwę, a także poprawia odprowadzanie nadmiaru wilgoci. Konieczne
jest także zagęszczenie warstwy podbudowy, aby mogła ona być trwalsza.
Do wykonania ścieżki rowerowej
konieczne może być także przygotowanie warstwy odsączającej. Warstwa tego typu
stosowana jest przy gorszych klasach gruntów. Wówczas warstwa odsądzająca
pozwala na jeszcze bardziej efektywne odprowadzanie wody, a przy tym stanowi
ona również zabezpieczenie przed przemarzaniem, co może powodować uszkodzenie
nawierzchni ścieżki.
Kruszywa przy budowie ścieżek
rowerowych
Przy realizacji inwestycji
takich, jak ścieżki rowerowe, konieczne jest zatem zastosowanie właściwych
typów materiałów tworzących powyżej opisane warstwy. W tym celu najczęściej
stosuje się różne rodzaje kruszyw, czyli materiałów pochodzenia mineralnego.
Do kategorii kruszyw zaliczane
są drobne piaski, ale również nieco grubsze żwiry oraz innego rodzaju kruszywa,
w tym kruszywa łamane, które powstają poprzez mechaniczne rozdrobnienie skał.
Do kruszyw łamanych zalicza się kruszywa o większej frakcji – dochodzącej nawet
do 63 mm. Są to głównie tłucznie, grysy.
Kruszywa wykorzystywane są na
nawierzchnię ścieżek rowerowych. Stosowane są one jako element kostki brukowej,
na ścieżki o nawierzchni MMA – z mieszanek mineralno- asfaltowych, a także na
drogi wysypywane kruszywami – tłuczniami. Ponadto kruszywa są też niezbędne do
wykonania podbudowy ścieżki dla rowerów oraz warstwy odsączającej.
Podsumowując, ścieżka rowerowa posiada
budowę warstwową i składa się z nawierzchni, a także z podbudowy. Wysoka jakość
podbudowy umożliwia stworzenie wytrzymałej, trwałej ścieżki, która będzie mogła
służyć przez wiele lat bez konieczności przeprowadzania remontów.